Bootcamp for seniorer 2018


Bootcamp for seniorer september – november 2018:


cover-1 cover-2

“Det eneste, der kræves, for at man bliver gammel, er, at man lever længe nok.” – Groucho Marx

I samarbejde med Charlottehaven http://www.charlottehaven.com/da/om/events/bootcamp-for-seniorer2017, har vi sammensat et 6 ugers intensivt forløb, der er særligt målrettet seniorer.

Hvem er bootcampen for?

Den er for alle over 50 der vil skabe noget forandring i deres liv. Lige fra at få gjort noget ved et lidt skrantende helbred og en dårlig fysisk form, lære hvordan du kan tilrettelægge din træning så der tages højde for eventuelle eksisterende skader eller hvordan du tilrettelægger din træning mere målrettet og minimerer eventuelle smerter. Hvordan du opbygger et balanceret træningsprogram med udgangspunkt i en mere hensigtsmæssig kropsholdning – eller simpelthen har et ønske om at komme i den bedst mulige form!  Du kan have lige præcis det mål der er vigtigt for dig – vores opgave er at hjælpe dig til at skabe nogle fantastiske resultater og nå dine mål!   Bootcampen tager afsæt i den nyeste viden og fakta omkring ældre, træning og kost. Og der vil være fokus på korrekt brug af træningsudstyr, hvornår træning i maskiner er mest hensigtsmæssigt, træning med frie vægte, elastikker, etc.

Bootcampen henvender sig til både kvinder og mænd!

Vidste du at:
Efter 50-årsalderen mister vi ca. 1-1,5 procent af vores muskelmasse- og styrke årligt! Jo mere muskelmasse man taber, jo skrøbeligere vil man blive, og det kan gå ud over livskvaliteten. Hvad der måske er nyt for nogen er, at vi kan (gen)opbygge musklerne ved at træne dem og spise proteinrig kost.

Og det er aldrig for sent at begynde. Ældre er lige så modtagelige for styrketræning, som yngre er! I et forsøg satte man 90-årige til at styrketræne i fire uger. De øgede deres muskelstyrke med i gennemsnit 170 procent.

Ældre kan ved regelmæssig styrketræning øge deres muskelmasse og muskelstyrke i samme grad som yngre mennesker. Omvendt vil mangel på træning føre til tab af muskelstyrke og masse, hvilket giver klare forringelser i livskvaliteten og øget risiko for skader ved fald. Når hertil lægges, at en nedsat muskelstyrke og muskelmasse forhøjer risikoen for flere forskellige sygdomme, heriblandt ikke mindst diabetes 2, så bør det i sig selv være motivation nok for at træne.

Ligesom for yngre er det bedst også for ældre at kombinere styrketræning og kredsløbstræning. Men specielt styrketræningen og mobilitetstræning er væsentlig.

Træn dig yngre – med styrketræning!
Ifølge de nyeste undersøgelser øger inaktivitet aldringsprocessen, mens aktivitet nedsætter hastigheden af aldring. Og i den sammenhæng scorer styrketræningen top karakter! Det gør det muligt for dig at bevare samme muskelmasse, som da du var ung og måske endda forøge den. Når du træner dine muskler, styrker du samtidig dine knogler, sener og led. Og mere muskelmasse giver et højere stofskifte og forbrænding – og dermed bliver det lettere for dig at holde vægten eller slippe af med nogle overflødige kilo.

Kost
Ældre skal have mere fokus på protein og bør indtage 1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt – hver dag! Og proteinindtaget skal fordeles over alle måltider.

Bootcamp for seniorer indeholder:

To foredrag
Ét kick off foredrag ved opstart med introduktion til forløbet og de væsentligste ting der er at vide om træning, kost og målsætning, for at sikre en så god begyndelse på de 6 – uger som overhovedet muligt. Derudover information om hvordan en bedre og mere hensigtsmæssig kropsholdning bør være udgangspunktet for ethvert træningsprogram, og vigtigheden af at sikre god og bedre mobilitet af alle led.

Midtvejs i forløbet, et foredrag med specielt fokus på kost og træning med udgangspunkt i deltagernes tilbagemeldinger samt strategier til at fastholde mål og disciplin i et forløb.

Personlig målsætning, screeningssamtale og udfærdigelse af træningsprogram og kosttilrettelæggelse
Gennem samtale og coaching fastsættes dit personlige mål med de 6 uger og individuelt trænings- og kostprogram udfærdiges.

3 kontrolvejninger og måling af fedtprocent og muskelmasse med feedback
Det er et tilbud – ikke et must for at deltage. Første måling er ved kick-off, anden midtvejs og tredje til sidst i forløbet, så du kan følge din udvikling i hele processen.

Test
Der foretages 2 test – en ved opstart, og en ved afslutning til at måle udviklingen og resultatet af forløbet og til at fastholde motivationen undervejs! De to test er fra “Senior Fitness Test” – én til måling af styrken i benene, og én test for aerob udholdenhed (kondition). Begge test er funktionstest, og kan bruges til at se, om man ligger i risikogruppe for funktions tab og dermed hvad der særligt skal holdes fokus på i forløbet. Samlet set vil de test der bliver foretaget og tilbudt, tage udgangspunkt i den enkeltes målsætning i forhold til forløbet.

To ugentlig fællestræninger
Vi mødes to gange om ugen i Charlottehaven – tirsdage og torsdage fra 9 – 12. Fællestræningen vil dels består af aktiviteter som alle laver sammen, og dels, hvor hver især træner og arbejder med de ting der er fastlagt i forhold til det individuelle mål. Torben Bremann og Huong Le Nguyen er til stede og superviserer og rådgiver.

Fysiopilates/Fysio flow
En gang om ugen – om tirsdagen – vil der være en times hold træning (9 – 10), hvor der er særligt fokus på stabilitetstræning, centrering, koordination, åndedræt, fleksibilitet og mobilitet.

 Coaching/personlig træning
To gange individuel coaching eller personlig træningssession undervejs, til at fastholde motivationen, sikre korrekt træning, og vende eventuelle udfordringer der er opstået undervejs.

En kost- og træningsmappe
En kost- og træningsmappe med “do´s and don´t, som udarbejdes og udvikles med afsæt i forløbet.

Bøger
Torben Bremann’s bøger, “Mænd, motion og myter” eller “Kvinder – fit, feminine og fantastiske” udleveres til alle deltagere. Bøgerne er spækket med gode råd til kost, træningsøvelser og om at fastholde motivation!

Ugentlig online coaching
Gennem hele forløbet kan du kvit og frit maile dine eventuelle løbende spørgsmål og dermed modtage sparring imellem fælles træningerne, hvis du har behov for det.

Fri adgang til træning i Charlottehaven!
Fri adgang til træning i dejlige Charlottehaven under hele forløbet.

Hvem er dine trænere?

Torben Bremann er en erfaren herre med mere end 30 – års erfaring i at coache, træne og motivere mennesker til at nå deres mål. Med en baggrund indenfor idræt, medicin og ernæring, har han coachet mange tusinde klienter gennem en årrække – bl.a. 4 succesfulde “Bootcamp for mænd” i Charlottehaven. Han er derudover bl.a. en meget søgt foredragsholder og er forfatter til flere bøger om træning, kost, mental træning m.m. Han er stifter og ejer af firmaerne Fitness Education Center og Danish Center for Tai Chi og Qi Gong.

Huong Le Nguyen er fysioterapeut og har sideløbende med sit klinikarbejde arbejdet indenfor ældreområde i 6 år både med vedligeholdende træning og genoptræning, hvor screenings- og målsætningssamtaler foruden test og udarbejdelse af træningsprogrammer var dagsordenen. Derudover har hun været en del af mange sundhedsprojekter og har også lavet flere projekter selv, bl.a. at undersøge årsagerne til fysisk inaktivitet hos teenagere, at undersøge hjertepatienters motivation for fysisk aktivitet, at undersøge om kropkundskabstræning har indflydelse på fastholdelse af fysisk aktivitet hos mennesker med livsstilssygdomme, at undersøge det fysiske arbejdsmiljø og arbejdsbelastning på ryggen hos medarbejdere i Postcentral m.m. Derudover er hun stifter og ejer af Rygklinik Gladsaxe. Både Torben og Huong har ry for via deres store faglighed, menneskelige forståelse og humoristiske og positive tilgang, at evne at motivere deres klienter og kursister til at nå deres mål.

Hvad koster bootcampen?
Early bird: Ved tilmelding og betaling før 30. juli 2018 4800,- Herefter 7499,- (medlemmer af Charlottehaven 5995,- )

Tilkøb! Afsluttende fællesmiddag i Charlottehaven kan tilkøbes, hvis der er ønske om at deltage.

Personlig træning/coaching:
Har du brug for yderligere personlig træning/ coaching undervejs, kan det tilkøbes for en helt speciel pris på 650,- pr time. (normalpris 900,-)

Tilmelding og betaling:
Du kan tilmelde dig via linket her: https://system.easypractice.net/event/bootcamp-for-seniorer-27-februar-6-april-2017

Du kan betale via MobilePay til 26899687 eller overføre beløbet til regnr. 3409 og kontonr. 11618332. Så snart vi modtager din tilmelding og betaling har du sikret dig en plads i Bootcamp for seniorer.

Hvornår starter vi op?
September 2018 – præcis dato kommer senere.

Sæt allerede kryds i kalenderen nu!

Træningshilsner

Torben og Huong